|
||||||||
|
De muziek op dit album is eigenlijk de soundtrack bij de documentaire Wild Port of Europe, een film over de onverwachte natuur in Rotterdam een van de grootste havens ter wereld. Een plek waar overleven karakter vraagt omdat het de mens is die hier bepaalt hoe het landschap eruit ziet. Het is dat karakter dat de kans om te overleven vergroot voor de dieren en hen forceert om keuzes te maken en buiten het kader te denken. Het is wonderbaarlijk om te zien hoe de dieren zich aanpassen aan de volstrekt in tegenspraak met de natuur heersende omstandigheden in het havengebied. Dat leidt tot fantastische beelden zoals is te zien in het eerste youtube filmpje. De 39 (!) muzikale fragmenten vloeien op een dusdanige aangename manier in elkaar over dat het ook zonder de bijbehorende beelden prima is te beluisteren. Het begint met “Winterslaap voorbij” en gaat via titels als “Duizend krabbenpootjes”, “Rugstreeppad op vrijersvoeten”, “Blote Bunzingbaby’s” naar “Kwikkende Kwikstaartjes” en “Requiem voor moeder egel”. Eric Vloeimans is te horen op trompet en diverse effecten, Jörg Brinkmann op cello en div. effecten en Dirk-Peter Kölsch op drums en percussie. Het verhaal begint met gedragen noten op de trompet waarna er zich een vrolijk huppelende melodie ontwikkelt waarbij trompet, cello en drums een fraaie eenheid vormen. De lengte van de stukken varieert tussen de een en drie minuten maar omdat alles naadloos in elkaar overloopt, ontstaat er toch een fraai muzikaal tapijt waar je de filmbeelden zelf bij kunt verzinnen. De klanken variëren van gedragen en klassiek aandoend tot vrolijke uptempo stukken, in totaal 68 minuten en 48 seconden lang. Zoals eerder al opgemerkt, de muziek laat zich prima smaken zonder de bijbehorende beelden, je kunt er je eigen fantasie op los laten. Jan van Leersum
|